KezdőlapBlogHogyan lehet nagyon olcsó a paleo?
KezdőlapBlogHogyan lehet nagyon olcsó a paleo?

Hogyan lehet nagyon olcsó a paleo?

drága a paleo?

Tehát a 38%-uknak igaza van
forrás: Paleo kérdőív

 

“A paleo drága.” – Ezt szeretném most megcáfolni.

 

Zsírok, olajok

Kezdjük pl a kókuszolajjal. Nekem ár/kalória arányban ugyanannyiba kerül, mint pl. a kenyér (1 liter kókuszolaj – /826Ft-1200Ft/ 3,5 kiló kenyér kalóriatalmának felel meg).  Ez úgy lehetséges, hogy 20 literes kiszerelésben veszem a gyártótól (általában kisebb boltok is be tudják szerezni a 20 literes kiszerelést, jó áron). Egyes helyeken vagy akciókban szintén viszonylag normális áron beszerezhető az 1l-es kiszerelés. Így csak kicsit drágább mint a kenyér, de cserébe nem leszel éhes pár óra múlva!

Ha csak drágán tudod beszerezni a kókuszolajat, akkor se kell elkeseredni, mert tökéletes alternatíva lehet a marhafaggyú (Filléres dolog, ha sikerül beszerezni!!! Az ára kalóriára vetítve a kenyér töredéke. Néha akár ingyen is odaadják :D) vagy a disznózsír(600ft/kg – tesco) is.

Sokkal olcsóbb az is, ha a tepertőt magunk készítjük el. Ekkor lesz zsírunk és tepertőnk, ami ráadásul friss és tudjuk, mi van benne.

Húsok

Azt mondják, hogy a hús drága, de ez sem igaz. Nagyon olcsón lehet venni pl: Szívet, májat, zúzát, vesét, tüdőt, gégét, zsíros aprólékot, lazac nyesedéket(5-600Ft/kg), bőrt, szalonnát, stb. Általában véve a zsíros-bőrös dolgok és a belsőségek a legolcsóbbak, pedig egyben ezek a legértékesebbek is. A belsőségekben rengeteg vitamin és ásványi anyag van, a bőrös-csontos-porcos dolgokban pedig kollagén. Ezen kívül nem is kell (sok) húst enni paleóban (pl. fél kilónál több hús már inkább káros).

Tojás

A tojás se drága (kb. 40ft/db), laktat és tápláló. Ha van kertünk, el tudunk keríteni belőle egy részt és csinálunk egy tyúkólat, akkor ennél sokkal olcsóbban lesznek bio tojásaink 🙂 (kb. max 10-20ft/db-ból)

Zöldségek

Zöldségekből mindig csak idényzöldségeket éri meg venni, általában ezekből is egész jól ki lehet jönni (sárgarépa, káposztafélék, …) Aminek épp szezonja van, az általában nem drága (300Ft/kg alatt). Ha van kertünk, még olcsóbban kijöhetünk, ha veszünk vetőmagot (39Ft/zacskó a tescóban)és kertészkedünk egy kicsit. Ráadásul bio zöldségeink lesznek.

Keményítők

Sokak szerint a biztonságos  keményítők nagyon fontosak, a paleóban és a ketogén-paleóban is. A rizst(200Ft/kg/3600Kcal – ezzel olcsóbb mint a kenyér!) bárki megengedheti magának, de sima krumplit(kb. 100Ft/kg/800Kcal) is lehet enni. Ketogén étrenden 50g szénhidrátig lehet elmenni, sima paleónál viszont az energiánk ennél nagyobb része is származhat keményítőből(akár 100-150g, sport esetén több is). Nem kell kenyéren és tésztán élnie a legszegényebb családoknak sem, a rizs kalória/ár értékben olcsóbb mint a kenyér. A közönséges krumpli sem veszélyesebb a paradicsomnál (áteresztő béllel rendelkezők ne egyék!) és sokak szerint paleo (Paul Jaminet, Robb Wolf, Mark Sisson, Kurt Harris, Hegedűs Eszter).

Ha csak napi egyszer-kétszer étkezünk, akkor nem fogunk a krumpli vagy rizs miatt elhízni. Ha a több keményítő fogyasztása mellett mégis ez történne, kicsit csökkentsük a zsírfogyasztást, vagy az étkezések számát 1-2 étkezésre, vagy vegyünk vissza kicsit a szénhidrátból, vagy folytassunk ketogén paleót.
Hosszú életű, vékony természeti népek, mint a Kitavaiak és az Okinavaiak szintén sok keményítőt(krumplit, rizst) fogyasztanak.

/paleós -e a krumpli? ezek szerint igen: 1, 2, 3, 4, 5, 6/
/paleós -e a rizs? hivatkozások: 1, 2, 3, 4, 5/

Szénhidrátokat mindig csak zsírral, rostokkal vagy savanyú dolgokkal együtt célszerű enni, elkerülve ezzel a megugró inzulinértékeket.

Méregdrága, nehezen beszerezhető paleo alapanyagok

Ezek a drága “paleo” alapanyagok amellett, hogy teljesen feleslegesek, általában nem is egészségesek, nélkülük sokkal paleóbb módon lehet étkezni. A NoCarb tésztával kapcsolatban is nagyon sok a negatív tapasztalat, az útifű maghéjtól néhányan puffadnak, a maglisztekben sokszor sok a fitát és rossz minőségű növényi fehérjék vannak bennük, stb. A xilitnek és eritritnek is vannak mellékhatásai és úgy egyáltalán, könnyen lehet ezek nélkül élni. Az igazi (okos) paleo nem sütizésről és helyettesítésről szól.

Ha mégis kenyeret, sütit vagy tésztát szeretnél készíteni, az oldal receptjeinél maglisztek nélküli, olcsó ötleteket is találsz.

Ha semmiképp se tudsz lemondani az édes ízről, akkor is van a cukornál olcsóbb alternatíva: ciklamát és szaharin alapú folyékony édesítők. Viszont azt vedd figyelembe, hogy ne legyen benne Aceszulfám-K és Aszpartám. Az ilyen édesítők szerintem olcsóbbak és jobbak, mint a cukor. Viszont törekedjünk arra, hogy minél kevesebbet használjunk belőle, majd hagyjuk el teljesen. Ez a legolcsóbb 🙂 Cukorfüggőnek lenni drága 😀

Hogyan spórolhatsz még a paleóval?

  • nem kell gyógyszerekre költened (később sem), egészséges maradsz
  • drága tisztálkodószereid sokkal olcsóbb dolgokra cserélheted: natúrszappan, szódabikarbóna, ecet, kókuszolaj, víz, tojás
  • mosópor és öblítő helyett is olcsóbban kijöhetsz mosószódával, illóolajjal és ecettel

Ezen kívül

  • Kevesebb kalória is elég lesz, hogy jól lakj, jobban fogsz gazdálkodni az energiával
  • Fogyás esetén meg még olcsóbb az egész, mert akkor még kevesebb kalóriára van szükséged

Kapcsolódó cikkeink:

A ketogén paleolit étrend és életmód SZABÁLYAI

Egy szuper SZÉNHIDRÁT (és más értékek) számítására alkalmas TÁBLÁZAT

A Ketogén-paleolit életmód TILTOTT ÉTELEI

Ketogén-paleolit életmód TÁPLÁLKOZÁSI PIRAMIS

Alapanyagok a ketogén-paleolit étrenden – Mi legyen a konyhámban?

5 hozzászólás

  1. Olvastam ugyan már cikket arról, hogy a paleo nem feltétlenül drágább, mint egy normál, nem nagyon szegény, egészségtelen étrend, de kifejezetten így még nem. Egypár részlettől eltekintve akár én is írhattam volna, a legtöbb gondolat teljesen az enyém s a maradék zömével sem helyezkedem szembe, csupán nincs tudásom vele kapcsolatban. (A fogyásba pedig most nem megyek bele, hiszen az emberi test bonyolult s vannak érdekes tapasztalatok, én pedig csak egy érdeklődő amatőr volnék. Annyit tudok, hogy a kalóriadeficit a döntő fogyáskor, mágia nincs, a bevitelt még jól meg is lehet saccolni, de hogy mi történik a kalóriaégetéssel, az már misztikusabb dolog, azt már nem tudjuk kiszámolni, a test pedig meglepő dolgokra képes. A saját magamra irányuló kísérleteim még nem fejeződtek be, de érdekesek, mert még nagyjából sem követem a kalkulátorok elképzeléseit.)
    Néha kiszámolom némely ételem árát, tanulságos tud lenni… Arra elég régen rájöttem, hogy a kókuszzsír ár/kalória aránya elég jó s ha sokat használok belőle, akkor inkább olcsóbbá válik az étkezésem. De egyébként is olcsóbb a vajnál, s valamiért a vajaskenyér terjedt el, mint a szegény ember étele, ezt sosem értettem, ízes, olcsóbb és sokkal jobb ételeket el lehet képzelni (nagy szegénység esetén nem tudok nem a zöldséges rizsre gondolni, az egészség miatt lehetőleg pár tojással, ennél is olcsóbban jóllakni szerintem elég nehéz, legalábbis ha az ember még nem szokott el a sok szénhidráttól. s valljuk be, a legtöbb ember nem szorul ennyire visszafogott étkezésre még rövidtávon sem, nem havi párezerből szokás étkezni. A kiegyensúlyozott étrend drágább a legeslegolcsóbb életben maradásnál, de nem feltétlenül drágább az átlagember ételköltségeinél.) Az olajos magvak sem mind drágák, némelyikből 500ft egy kiló, némelyikből 10000 fölötti s nem muszáj az utóbbit venni. Vannak emberek a világban, akik azért nem vágnak bele a ketogén diétába (nem a paleo verzióba, csak a simába), mert szegények. Most nem ecsetelem, én mennyire szegény vagyok, de ha spórolni akarok az ételen, viszont sem éhezni, sem érezhetően egészségtelenül étkezni nem akarok, akkor a ketogén diéta a legjobb, amit tehetek. Nem azt mondom, hogy mindenkinek ez a legjobb, de nekem mindenképp. S nem egyéni furcsaságok miatt, hanem mert valóban, a fehérje és a zsír elég jól laktat…
    Számomra a nem szezonális zöldségek egy része is igen fontos, de ezekből ilyenkor nem eszem sokat. A ketogén picit nehezít, de a szénhidrátdúsabb zöldségek is beleférnek finoman s van választék szezonális szénhidrátszegényebb zöldségekből is, amikből azért jobban elengedheti magát az ember. Csíráztatok is, kellemes kiegészítés, ráadásul a legfrissebb és legbióbb nyers zöldségem ez (s igen olcsó is, bár nem tuti, hogy kilóra vetítve 🙂 De a csírát nem esszük kilószámra. A boltinál nagyságrendekkel olcsóbb így, főleg, ha nem pár grammos flancos magot veszünk, hanem nagyobb kiszerelést. Speciális berendezésre sincs szükség.)

    • Egyszer csíráztattam, de nagyon büdös lett 😀 ezek után elgondolkoztam azon, hogy lehet kéne mégis vmi speciális eszköz? Brokkolicsíra volt. Amúgy még néhány ötlettel szívesen kiegészíteném a cikket 🙂 esetleg, hogy melyik évszakban mi olcsó. De van, ami kb mindig olcsó, mint a sárgarépa.
      Amúgy a zöldségek szénhidráttartalmát annyira nem kell számolni, ha nyersen eszed, mert az emésztésükhöz is szénhidrátot használsz fel. Illetve elvileg 50g szénhidrátnak(sokkal inkább keményítőből, mint cukorból) elvileg ketogén étrenden is jobb, ha megvan hosszú távon.

      • Ó, igen. Azt hiszem, az összes próbálkozásom ilyen lett brokkolival, már egész elfeledtem, kevés brokkolimagom volt. Mi a retek-, bíborhere- és zsázsacsírát szeretjük és azokkal sosincs baj, már rengeteg tucatszor bebizonyosodott ez 🙂 Gyorsan csíráznak és gyorsan meg is kell őket enni. A brokkoli számomra misztérium, de nem baj.
        Bevallom, a zöldségek emésztésének titkait nem ismerem, amit írtál, arról nem is hallottam eddig… Igazából én lazán veszem a dolgokat, mert szeretem a zöldségeket, viszont azt tapasztaltam, hogy semmi problémám nincs a ketózisba kerüléssel 40 gramm nettó szénhidrát körül, ha nem mozgok semmit, akkor sem. A benne maradás pedig egyszerűbb szokott lenni s ha az átállt ember kicsit kiesik, majd visszajön, most emiatt nem kell annyira óvatoskodnom a zöldségektől… Kezdem nem érteni, miért tartják sokan kifejezetten megszorítónak a ketogént, én nem érzek ilyesmit. Persze, aki egy egészen más étrendről vált, annak durva lehet. Nekem nem is ment régebben, kellett egy átvezető szénhidrátszegény és keményítődús ételeket kizáró szakasz. Plusz az első ketogén hónap tapasztalatai. Másodjára sokkal könnyebb. Egy hangyányit oda kell figyelnem, ennyi. De azt korábban is tettem, fogyási céljaim miatt, csak eredménye nem volt az utóbbi évben. Igazából a ketogén diéta többet könnyít és javít, mint nehezít. Szerencsés vagyok, azt hiszem.

        A sárgarépa kellemes, de nagyon szénhidrátos, úgyhogy óvatosan kell vele bánnom, de régen sem ettem olyan sokat belőle. Karfiolból igen. Ha szezonja van, sütve fél kiló a minimum, amit képes vagyok enni belőle, az már egész aranyos mennyiség, de soknak azért nem mondanám. Lehet, hogy írtam már, de a karfiol az egyik zöldség, ami nélkül sokkal nehezebb lenne számomra a ketogén diéta. Ilyen a cukkini is. Sajnos most nem szezonálisak, most a káposztára koncentrálok. Nagyon szeretem azt is s mivel nem tudom olyan könnyedén keverni más zöldségekkel (túl meghatározó ízű), valahogy keveset ettem eddig, de most fontos szerepet tölt be nálam, a zellerrel együtt. Ők ketten a kicsit nagyobb mennyiségben evett zöldségeim a rengetegféle óvatosan alkalmazott mellett.Ott lenne a fagyasztott tök is, de olyan kicsire esik össze a nagy víztartalma miatt (a cukkinit akár nyersen is meg lehet enni) és az íze sem olyan jó, mint a cukkinié. Szerencsére az utóbbiból tettem el a nyáron, csak nem sokat. Lecsóim is vannak, azok is hasznosak. Nagyon egyszerű, kuktás eltevési módszert használok s ez igencsak passzol a cikkhez, mert egyszerűen és olcsón tudok télen felhasználható lecsó alaphoz, cukkinihez s hasonlókhoz jutni. A mélyhűtőrekesz gyümölccsel és pár fontos, folyamatosan vásárolt mirelittel van dugig.
        Ilyenkor savanyúságot is többet eszünk, az is fontos kiegészítés zöldség terén.

      • Nemrég vásároltam a Lágymányoson (XI.ker.), a Szabolcska utca közepén levő bio boltban műanyag csiráztató tálat (négy tál egymás felett) cca 1300 Ft.-ért. Csivitál talán a neve. A tálat a használati utasítás szerint a Zuglói Naturál Kft. 1162 Szlovák út 50 szám, 0670 342 0287 gyártja. Én is rontottam először, de ha lassan is rájöttem a lényegre. A lényeg az, hogy a felső három tálca, ami lassan átereszti az alatta levő tálba a vizet, nemcsak a csiráztatás érdekében jó (a magok nem állnak a vízben, de a tálcák alján levő redőkben állandóan van nyirkosság). Hasznos abból a szemszögből is, hogy amikor cca 1 nap áztatás után beteszi az ember a tálakba a magokat, könnyebben megvalósítható a 3-6 óránkénti mosás. A magok akkor nem büdösödnek meg, ha a tálcákban meg vannak megfelelően mosva. A lényeg az, hogy nagyon egyszerű a mosás: lekapja az ember a felső három tálat, víz csapból vizet ereszt rá. A víz átfolyik mindhárom tálon. Egyszerű, könnyű, pár mozdulat. Után visszateszi az ember a három tálat az alsó, negyedikre (ami viztartó). Én a boltban vettem 1/4 kg buzamagot, azt csiráztatom. Van ugyanott kerámia csiráztató is, de azt nem ismerem.

Szólj hozzá

Az e-mail címed nem lesz publikálva.

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green

Görgess a lap tetejére
Kérlek, kövess minket a Facebookon is!