KezdőlapBlogPaleo táplálkozási piramisok és ábrák
KezdőlapBlogPaleo táplálkozási piramisok és ábrák

Paleo táplálkozási piramisok és ábrák

Tökéletes Egészség Diéta ábrázolása (kicsit módosítva):

tokeletes-egeszseg-magyar-paleo-modositott

Eredeti Tökéletes Egészség almás ábra magyarul: tökéletes-egészség

 

Ketogén paleolit táplálkozási piramis:

Készült: 2014

ketogén-paleolit-táplálkozási-piramisPyramid in english HERE.

Magyarázat:

c: Viszonylag magas cukortartalommal bíró növények. Fél kiló esetén akár 20-30+ gramm cukor. Ezekből nem szabad sokat enni.

1: Magas olajsavtartalmú napraforgóból, mert annak minimális omega-6 tartalma van.

2: Teák közül csak azok fogyaszthatók, amik koffeinmentesek és nincs stimuláló hatása (zöld tea, fekete tea nem ajánlott)

3: Zsírtej, más néven tojástej – kókuszzsír és tojássárgája segítségével készíthető emulziós ital. Elkészítése

4: A gombák nem mindenki szerint jók, de sok információm még nincs róluk. Inkább fűszerezésre használjuk csak.

*: Burgonyafélék családjába tartozó növények. bélrendszeri problémákkal, autoimmun-betegség mellett, vagy egyéb érzékenység esetén nem fogyasztandók.

Ha arra vagy kíváncsi, mi ez az 50g szénhidrát és biztonságos keményítő, kérlek olvasd el ezt az írást: http://www.zoldhaz.info/szénhidráthiány
Röviden összefoglalva: ezzel a májunkat tehermentesítjük az alól, hogy neki kelljen előállítani az agy számára a glükózt. Szénhidrátokat csak zsírral együtt vigyünk be.

Kitavai Paleo étrend tányéros ábra:

kitava-paleo-etrend-piramis-tanyer-food-plate
Bővebb írások a kitavai paleo étrendről ITT.

Fehérje-racemizáció piramis:

fehérje-racemizációs-piramis

Miért fontos a fehérjéket nyersen enni, vagy csak pár percig sütni?
A zöldházas cikk – paleolit ketogén életmód 2. rész “Nem vagyunk mi dögevők!” címszó alatt mindent megmagyaráz.

7 hozzászólás

  1. Szia! Nos, nem biztos, hogy sokat tudok segíteni, mivel egyéni dolgok ezek, plusz nem vagyok szakértő, csak érdeklődő, olvasgató s magammal kísérletező…
    Ahogy már választ kaptál, a zsír mennyisége egyénfüggő. A szénhidrátot limitálod, a fehérjére is van alsó és felső limit, zsírból egyszerűen annyi kell, hogy elég legyen a kalória. A ketogén kalkulátorok alapján nekem (67kg, de ebben elég sok háj lehet még) 60-90g fehérjét adtak ki, aktivitástól függően.
    A ketósok zsírproblémája nekem elég fura, sokan direkt raknak zsírt dolgokba, én pedig direkt igyekszem visszafogni, de így is összejön 140g egy fogyókúrás napon. Mindig zsírosan ettem, az ízlésem is ilyen, de azt hiszem, az alapanyagaim is igencsak tehetnek róla 🙂 Tojás, olajos magvak, rántott és sült zöldségek – szinte minden ételem elég zsíros akkor is, ha csak a szerintem minimális zsírt teszem bele. A padlizsán káprázatosan sok zsírt tud felvenni, de 10 deka sült cukkinihoz is elmegy egy dekányi… Napi szinten iszom zsírtejet is. A nem paleós ketósok jelentős része sok tejszínt fogyaszt, s ugye ott a sajt is.
    Bizonyára van, akinek nehezebb, nekem nem megterhelő állandóan kókuszzsíros, kókuszos cuccokat enni. De a párom, aki saját bevallása szerint nem bírja a nagyon sok zsírt, bármennyit meg tud enni a legzsírosabb ketós édességeimből… A normál, szénhidrát alapú táplálkozást folytató emberek édességei is gyakran durván zsírosak, csak még igen szénhidrátosak is. Na én azokat nem bírom. De ha zsírhiányban lennék (kizárt dolog), akkor mindig ott van a zsírtej vagy valami hasonló dolog. Ma eggnoggot ittam, mákos-diós kókusztejjel… Pazar. Ketós körökben népszerű a vajas-kókuszzsíros (vagy valamilyen más, amit nem ismerek) kávé, felhabosítva. Kipróbáltam, igen finom és hasznos is lehet alkalomadtán (sok ketós reggelinek és energiaitalnak alkalmazza), de nekem egy rendesebb adag lazán tönkrevágná a kalóriadeficitemet, inkább a zsírtej, az nekem csak 260 kcal naponta s abban fehérje is van.
    Újra említem a zöldségeket. Ha zöldségételben helyezed el a zsírt, akkor nagyon nagy térfogatú kalóriaszegény zöldségre jut egy kevés zsír. Kalóriában a zsírra lesz kihegyezve az étel, de nem lesz olyan brutálisan tömény zsíros. Bár aki csak zsírtalanul eszi a zöldségeket, annak lehet, hogy igen.
    Recept pedig, ugye, van itt az oldalon elég 🙂 Jópárat be is építettem az életembe.

    Tesztcsíkot nem tudtam venni, de az nem is megbízható, valamint nekem jelenleg éppenséggel elég, ha egyszerűen viszonylag alacsony a szénhidrátbevitelem, úgy érzem magam jól. Azt tudom, hogy az elején kb. 40g-mal is elég határozottan ketózisba kerültem a jelek alapján, ami szerencsés dolog, ez már épp elég megengedő az én zöldségimádó lényemnek is.

  2. Szia ShiNIN,
    Nekem nagyon sürgős volna ketózisba kerülnöm. Nem igazából sikerül beállítanom a zsír/ fehérje mennyiségét. Már nagyon sokat utána olvastam, de jó volna, ha tudnál pár dolgot mondani (60 kg vagyok, lány és kb 17% a testzsír) hogy szerinted kb mennyi zsírt egyek, fehérjét. Főleg az a bajom, hogy ezt a szükséges zsírt milyen formában egyem (receptek tekintetében), magában elég megterhelő tepertőt, illetve állandóan kókuszzsíros, kókuszos cuccokat enni. MIvel méred a ketont, vizeletből tesztcsíkkal?

    • Ha én is válaszolhatok, akkor kb 30-50g fehérje elég egy nap. Ha 80-90g fehérjénél ne legyen több szerintem semmiképp.
      A zsírt ne magában vidd be. Pl csinálj salátát és locsold meg olívaolajjal, süss zöldséget, zellert és tegyél alá kókuszzsírt, Csinálj zsírtejet (itt az oldalon van rá recept: http://keto.hu/zsirtej ), majonézt és abba mártogass zöldségeket. Az ételek általában sok zsírt felszívnak. Egy rántotta is, a padlizsán is, meg úgy kb bármi.
      A zsír mennyisége, amire szükséged van viszont tök egyéni, meg függ attól hogy éppen aznap mennyit sportolsz, mennyire vagy éhes, ilyesmi. De te 17% testzsírral gondolom nem akarsz fogyni, úgyhogy mehet annyi zsír amivel jól érzed magad. napi 100g körül sztem mehet.
      Akkor ez jönne ki: 900kcal zsír + 200kcal fehérje + 100-200kcal szénhidrát a zsír egyéni, hogy kinek mennyi kell 🙂

  3. Nos, én 1600 kalóriával elég tempósan fogyok még mozgás nélkül is, alacsony harmincas nőként… 120g zsír nekem inkább kevésnek számít, ha alámennék (miközben nem viszem túlzásba a fehérjét és szénhidráttal is elmegyek 50 grammig), éheznék. A párom nem ketogénezik, de kb. 2500 kalóriát visz be s ha csökkenti, fogy (nem magas, nem izmos, nem sportol, csak biciklivel jár munkába)… A test ketogénezve sem tud a semmiből energiát csinálni. Az emberek kalóriaigénye érdekes, én is hallottam már meglepő esetekről. Ki fogom puhatolni a sajátomat, igazából azt teszem, ilyen kevés evésre korábban nem is mertem gondolni, akkor sem, amikor fogytam 🙂

  4. Olvastam a cikkeket. Felmerültek bennem dolgok.
    1. Tegyük fel, hogy ilyen picike fehérje kell. Akkor hogyan eszik a többség húst ketogénben? Szinte semennyi sem fér bele, különösen, hogy a többi ételben is van (zöldség, tojás, olajos magvak)…
    2. Az egyik cikk nem ajánlja a sok zsírt (kicsit is csak azért, mert a kortizol, pedig milyen hatékony lenne nélküle…), fehérjéből ugye szinte semmit, a szénhidrátot inkább, de az ketogénben alap, hogy extrém alacsony… Akkor mit eszik a cikkíró? Fényt? Hitet, hogy párszáz kalória mindenkinek elég? Hogyan lehet túlzásba vinni a zsírt, amikor abból annyit kell enni, hogy kipótolja a kalóriát, a másik 2, többé-kevésbé fix makrotápanyag mellett? Azzal egyetértek, hogy ne együnk túl sokat, de azért ketogénben elég sok zsírt kell enni, ez elkerülhetetlen egy normális kalóriabevitelt igénylő ember számára.

    • Keveset esznek. A cikkíró napi 1 csirkecombnyi fehérjét eszik (nem tudom hogy ez most csak az alsócomb vagy alsó és felső együtt.) Tojásból többet is lehet, az darabonként kb 6g fehérje. Melyik cikk nem ajánlja a sok zsírt? Mondjuk a sok zsír relatív. Valakinek, aki sportol, annak mehet több 🙂 Csak az nem jó, ha feleslegesen eszünk túl sokat. Én elég sok zsírt megeszem, kb 120-170g-nyit, kajából :). Ez napi 1700-2000 kalória nekem és én fiú vagyok és még fiatal is. Úgy tudom, hogy a korral is csökken a kalóriaigény.

      Túlzásba vinni pedig úgy lehet, hogy ha nem kell annyi energia, akkor feleslegesen vittük be és csak feleslegesen kell kiválasztanunk és ez felesleges munka. Mondjuk szerintem annyira nem gáz. Az az egy ember a csoportban, aki elvileg a sok zsírtól lett rosszul, hétvégén nem tartotta a ketogént, de a paleót se és pizzát evett meg ilyesmi. Más sportoló ismerőseim viszont bőven tolják a zsírt, szalonnát is és semmi bajuk. Bár az is igaz, hogy fiatalok és a fiatal szervezet kibír mindent… A cikkíró (Eszter) általában az idősebbekből indul ki, nála figyeli meg a dolgokat, mert a szervezetük érzékenyebben reagál sok dologra, ami nekünk semmiség.

      Eszter amúgy nem eszik sok kalóriát (kb 1200-1300), pedig sportol is. Sok zöldséget eszik és mostanában 50g-ra kiegészíti keményítővel a szénhidrátot. Ha gondolod, keresd fel a facebook csoportban 🙂

Szólj hozzá

Az e-mail címed nem lesz publikálva.

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green

Görgess a lap tetejére
Kérlek, kövess minket a Facebookon is!